Forside Aktuelt Foreldrekurs i COS-p - Circle of Security parenting / Trygghetssirkelen

Foreldrekurs i COS-p - Circle of Security parenting / Trygghetssirkelen

Oppdatert: 29.08.23

Våler helsestasjon starter opp nytt kurs i Trygghetssirkelen - COS-P. Kurset er foreløpig fulltegnet, men vi vil ha noen ledige plasser hvis noen foreldre melder avbud. Vi åpner derfor for venteliste.

Alle foresatte opplever at foreldrerollen kan være vanskelig noen ganger, enten du har en liten baby, en trassig treåring eller en tiåring på full fart inn i puberteten.

Foresatte vil det beste for barna sine. Vi ønsker oss trygge og glade barn, som har gode relasjoner til andre. Men, av og til kan det være utfordrende å være foreldre!

COS-p er et verktøy som hjelper deg å forstå hva barnet ditt trenger i ulike situasjoner, og hvordan foresatte kan ivareta det på en best mulig måte.

Alle mennesker opplever i ulik grad utfordringer i samspill andre, ikke minst foreldre i forholdet til barna sine. Dette kurset handler ikke om å bli “perfekte foreldre”, men alle foreldre vil ha utbytte av å forstå mer av det som foregår i samspillet med barnet sitt. Dette kurset er laget for å hjelpe oss til å bli “gode nok”.

Hva er Trygghetssirkelen?

Foreldreveiledningsprogrammet COS-p er utviklet av amerikanske psykologer/ forskere, og bygger på 50 års forskning på tilknytningen mellom foreldre og barn. Målet med dette foreldreveilednings-programmet er å fremme trygg tilknytning mellom foreldre og barn. Dette vil styrke barnet. Barn har behov for trygge voksne for å kunne utvikle seg på en positiv måte.

Hva lærer jeg?

COS-p er et video- og refleksjonsbasert kurs som legger vekt på:

• hvordan bli bedre til å observere og tolke barnets behov
  • hvordan hjelpe barnet til å regulere følelser
  • hvordan håndtere situasjoner hvor barnet oppfører seg utfordrende
  • hvordan takle egen frustrasjon når barnet oppfører seg utfordrende

Generell informasjon

Kurset er for foreldre med barn mellom 0 – 12 år. Det er gratis og går over 7-8 ganger.

Vi oppfordrer begge foreldre til å delta og det må tilstrebes å møte alle gangene.

Påmelding

Ta kontakt med konst. ledende helsesykepleier Tone G. Skolt på telefon eller mail:

MOBIL: 915 23 342
E-POST: TONE.SKOLT@VALER.KOMMUNE.NO