Forside Aktuelt Hvordan ta vare på oss selv?

Hvordan ta vare på oss selv og familielivet i en ny og uvant hverdag?

Oppdatert: 17.04.20

- av Eirin Dolva, kommunepsykolog

Mange av oss må i disse dager være innendørs og forholde seg til karantene- og isolasjonsregler. Når i tillegg barnehager og skoler er stengt, blir foreldre nødt til å sjonglere hjemmekontor med hjemmeundervisning. Når bekymring rundt den usikre tiden vi er inne i kommer på toppen av det hele har det lett for å gå en kule varmt. Hvordan får man familielivet til å fungere best mulig? Og hva kan man gjøre for å ivareta sin egen psykiske helse? Her er noen råd:

1. Skap gode rutiner!

Vi mennesker er vanedyr, og trives best med rutiner. Når vi faller for mye ut av det vante sporet, går dette ofte utover humør og trivsel. Stå opp og legg deg til samme tid hver dag. Ta deg en dusj og ta vare på hygienen. Spis frokost og middag sammen. Lag en ukeplan (helst sammen med barna), så dere alle vet hva dere skal gjøre hver dag. Husk å sette av tid til kos og hygge!

2. Få frisk luft og hold kroppen i bevegelse

Gå ut (helst i naturen) hver dag og trekk noen dype pust. Det klarner hodet. Tren litt hjemme i stua, og ta gjerne barna med på dette. Sett på musikk og dans sammen.

3. Snakk med noen

Det sosiale livet mange har vært vant til er nå satt på vent. Forsøk å opprettholde kontakten med venner og familie gjennom telefon og facetime/skype. Barna savner også vennene sine, så det er viktig at de får mulighet til å prate med dem jevnlig.
Har du det ekstra tungt og trenger å prate om dette, har vi opprettet et støttetelefon i Våler kommune. (Tlf: 991 10 690). Denne linjen er åpen mandag til fredag mellom kl 12-14.

TLF: STØTTETELEFON 991 10 690
OVERSIKT OVER STØTTETELEFONER IFM KORONA

4. Vær bevisst på mobilbruk

Vi tror kanskje vi slapper av når vi legger oss på sofaen med telefonen, men det viser seg faktisk at hjernen jobber på høygir med å ta inn all informasjonen vi leser. Unngå skrolling i tide og utide. Det skaper stress som igjen går utover humør og tålmodighet.

5. Skriv ned 3 ting du er takknemlig for, hver dag

En ting som viser seg å ha svært positiv effektivt på den psykiske helsa vår er å fokusere på det man er takknemlig for. Skriv ned tre ting hver dag.

6. Hjelp noen andre

Det å være til hjelp for noen andre gjør oss godt. Kjenner du noen som kunne trenge litt praktisk hjelp? Det å også være til psykisk støtte for noen er fint. Men pass på så du ikke «brenner deg ut». Kjenn etter hvor mye kapasitet du har.

7. Vær bevisst på alkoholbruk

Man skal kunne kose seg med et glass vin i ny og ne, men mange kan ha lett for å ty til alkohol for å dempe stress og indre uro. I dager som nå, kan det også være slik at mange drikker fordi de kjeder seg. Vi vet at barn blir utrygge av å være rundt berusede voksne, og det de trenger er trygge og forutsigbare foreldre. Særlig nå, i en tid preget av usikkerhet.

8. Gi alle i familien mulighet for alenetid

Vær rause med hverandre, og vær bevisst på hvordan du snakker til de rundt deg. Frustrasjon over å bo så tett på hverandre døgnet rundt kan fort ta overhånd. La alle i familien få sette av tid til egenaktivitet og interesser.

9. Sett av fast tid til nyhetsoppdateringer

Du trenger ikke å vite alt som skjer i verden til enhver tid. Når vi stadig leser oss opp på nyheter, påvirker det oss mer enn vi tror. Sett av en fast tid hver dag, og sørg for å få med deg oppdateringer og råd fra helsemyndighetene.

10. Le sammen

Latter gjør underverker for et engstelig hode og en anstrengt kropp. Det får oss til å slappe av og det frigjør lykkestoffer i hjernen. I denne tiden som er preget av så mye alvor, er det spesielt viktig å le sammen. Se morsomme filmer eller spill et morsomt spill sammen hele familien.