Forside Aktuelt Hilsen fra ordfører

Oppdatert: 21.11.20

«Vi klarte det»

23 A74 Eac 0 E3 B 4 D0 C A927 3 Eba0609402 E

Søndag 15. november ble over 200 elever og lærere satt i karantene, fra 11 klasser og deler av sfo ved Kirkebygden skole hadde testet positivt på covid-19. Jeg så for meg en katastrofe. Krisestaben ble satt i alarmberedskap!

Førstkommende mandag, 23. november er alle elever og lærere på plass på Kirkebygden barne- og ungdomsskole igjen. Puh!

Jeg vet det er «farlig» å feire seiere i en vanskelig situasjon, som vi alle er i nå, men dere får bære over med meg, jeg tar sjansen. Jeg mener det absolutt er på sin plass også å se på lyspunktene og hva vi faktisk får til, midt i mengden av dårlige korona-nyheter fra alle kanter. Det holder motet vårt oppe!

Som ordfører i Våler kommune, tillater jeg meg å skryte av ledelsen, alle elevene, barna på sfo, foreldrene og lærerne som fulgte alle råd som ble gitt. Vi har hatt test-rekorder nesten hver eneste dag i uka som har vært. Vi har et koronateam, en kommuneoverlege og et helsevesen i Våler kommune som har ledet oss alle tydelig og trygt igjennom prosessen. Statistisk sett skulle vi hatt flere smittede, både elever og lærere. At vi ikke har det skyldes nok litt flaks og MYE dyktighet knyttet først og fremst til smittevernet på skolen, men også rask smittesporing og konsekvent aksjon. Takk til skolen for god samhandling og ellers fin innsats fra mange dyktige medarbeidere! Takk til alle – så langt.

MEN, det er alltid et stort MEN: Dette har gitt oss en stor vekker på hvor fort dette kan skje, og dessverre vil/kan det skje igjen. Alt dette viser også hvor viktig det er å følge alle smittevernråd som blir gitt. Hold deg mest mulig hjemme, ha minst mulige nærkontakter. Vask hendene osv. Og ring en venn, nabo, slektning e.l. – det er mange ensomme nå, som opplever frykt i tillegg, som gjør godt av en prat.

Vi må ikke senke skuldrene nå, men holde fokuset oppe. Vi bør nok ikke sende opp festfyrverkeriet enda: Vi har vunnet et slag, men det er mye igjen av krigen.

Men skjermer du deg selv, skjermer du andre, og sammen skal vi da klare å komme oss igjennom dette – og feire en god jul!

Takk til alle!

Reidar Kaabbel