Forside Aktuelt Tiltak i kommunen

Tiltak i Våler kommune

Oppdatert: 12.02.22

Regjeringen har lørdag 12.februar fattet vedtak om endringer i koronatiltakene.

Alle endringene gjelder fra kl. 10.00 lørdag 12. februar 2022

Regjeringen fjerner alle forskriftsfestede tiltak mot covid-19, inkludert krav om munnbind, en meter avstand og plikt til isolasjon ved sykdom.

Regjeringen går bort fra anbefalingen om at husstandsmedlemmer og tilsvarende nære bør teste seg etter nærkontakt med en smittet. Nå skal voksne teste seg kun ved symptomer, mens barnehagebarn og elever slipper dette.

SMITTEVERNTILTAKENE OPPHEVES
NASJONALE RÅD OG ANBEFALINGER

Hold deg hjemme når du er syk

Vi minner om at det aller viktigste du kan gjøre er å holde deg hjemme når du er syk, og teste deg hvis du har symptomer på korona.

Coronavirus g542a6bdfe 1920

Våler kommune innfører anbefalinger rettet mot de som er tett på koronasmittede.

Følgende anbefalinger:

• Alle pasienter som legges inn på Våler sykehjem hurtigtestes ved innleggelse
  • Helsepersonell som har barn som er syke, og som ikke lar seg teste eller der foreldrene ikke ønsker å teste de, bør teste seg selv
  • Ikke dra på besøk på sykehjemmet dersom du har luftveissymptomer eller smitte i egen husstand

Smittevernråd til befolkningen

• Hold deg hjemme om du er syk med nyoppståtte luftveissymptomer - og test deg
  • Hold avstand til andre der det er mulig i det offentlige rom, gjerne en meter
  • Vurder bruk av munnbind hvis det ikke er mulig å holde minst en meters avstand innendørs i det offentlige rom.
  • Vurder bruk av hjemmekontor når det er mulig
  • Reduser antallet nærkontakter
SMITTEVERNRÅD TIL BEFOLKNINGEN
INFECTION CONTROL ADVICE FOR THE POPULATION
Covid 19 5372014 1920

Flytskjema nyoppståtte luftveissymptomer

Flytskjema for hva du skal gjøre ved nyoppståtte luftveisinfeksjoner. Skjemaet gjelder for alle, også de som er vaksinert eller har gjennomgått covid-19 tidligere. Gyldig fra lørdag 25. september 2021 klokken 16.

Luftveiss1
Luftveisseng

Definisjoner

Fullvaksinert:

• Fått to vaksinedoser, og det har gått over en uke siden du fikk den siste dosen.
  • Gjennomgått covid-19 og fått én dose med koronavaksine for over en uke siden. Du kan ikke få vaksinedosen før tre uker etter du tok testen som var positiv.
  • Fått én vaksinedose og etter tre uker tester positivt på en koronatest. Du er da fullvaksinert når du er ferdig med isoleringen.

Beskyttet:

• Er fullvaksinert.
  • Har fått én dose, og det har gått 3 til 15 uker etter du fikk dosen.
  • Har gjennomgått covid-19-sykdom de siste seks månedene.

Her finner du gjeldende informasjon og oversikt over råd og regler om koronaviruset.

HELSENORGE.NO
At home 4980360 1920